Laatste update: augustus 2023

Welkom in groep 3

Algemene informatie

Alles wat u moet weten kunt u terugvinden in de schoolfolder van groep drie. Mocht u vragen hebben, bent u altijd welkom. Klik hier om de flyer te bekijken.

Leerkrachten:
maandag, dinsdag woensdag: juf Linda (l.vanbeek@aloysius-school.nl)
donderdag, vrijdag: juf Claire (c.terhorst@aloysius-school.nl)

Voor vragen of ziekmelding kan ook gebruik worden gemaakt van de Parro-app.

De benodigheden voor groep 3 zijn:
Multomap 23 rings
etui met grote gum (kleintjes raken snel zoek)
etui/ doosje met stiften
2 whiteboard stiften en in januari nogmaals 2
liniaal 20 cm
oorkappen voor Chroombook. Hierbij is het handig als deze inklapbaar zijn zodat ze in hun laatje passen.
stoffen gymtas
gymkleren: sportschoenen (zonder veters), broekje t-shirt
rugtas

MOO account
Alle kinderen hebben een moo- account. Daarmee kunnen ze thuis inloggen. Ze kunnen thuis oefenen met softwaren van Veilig leren lezen en Semsom. En ook leesspellen doen op leesturbo.

Lezen

We werken met de methode Veilig leren lezen.

De methode bestaat uit 11 kernen en een start en een afsluitingskern.
 Vanaf kern 1 is het niveau waarin ze gaan werken voor elk kind aangepast.
Na elke kern krijgen de kinderen een diploma mee naar huis. Achter op het diploma staat het aantal gelezen woorden en de score die daarbij hoort. Zo bent u na elke kern ( 3 weken) op de hoogte hoe het lezen vordert bij uw kind.
In de startkern maken de kinderen kennis met opa. Zodra opa zijn vertelselpet opzet komen er prachtige verhalen in zijn hoofd. Deze worden bij elke kern als startpunt voorgelezen d.m.v. een prentenboek.
De doelen van de kernen, de letters die de kinderen leren kunt u vinden op het prikbord in de gang.

• Rekenen

In groep 3 werken we met de methode Semsom.  Het hoofddoel voor groep 3 is dat ze leren automatiseren van optel en aftelsommen t/m 20.

Deze methode gaat uit van doelgericht bewegen en spelen in iedere les. Semsom stelt vragen die alle leerlingen tot nadenken uitnodigen en waarover alle leerlingen kunnen nadenken. Waarin leerlingen met elkaar kunnen samen werken. Leerlingen worden zo beter gemotiveerd en hebben plezier in rekenen. Ook hun concentratie verbetert. Als je beweegt tijdens het maken van een som stroomt er extra bloed naar je hersenen. Hierdoor functioneren je hersenen beter en kan je je beter concentreren op het uitrekenen van de som. Door de lesstof te koppelen aan een spel of beweging is dat een soort ezelsbruggetje om de stof te onthouden. Door te bewegen gebruik je bovendien meer zintuigen, waardoor de stof ook beter beklijft.
  • Agenda
Deze wordt aan u bekend gemaakt via de nieuwsbrieven en Parro-app.