Groep 3a

Welkom op de groepspagina van groep 3a!
 
Laatste update: 28-9-2018

De leerkracht van groep 3a is juf Manon. Haar mailadres is m.deridder@aloysius-school.nl


Afbeeldingsresultaat voor vrolijke kinderen

Agenda:
wo   3 okt   start kinderboekenweek
do  18 okt   weeksluiting kinderboekenweek (zonder ouders)
do  18 okt   speelgoedochtend
vr   19 okt   studiedag + herfstvakantie


Lezen
                                     

We werken met de methode Veilig leren lezen.
 
De methode bestaat uit 11 kernen en een start en een afsluitingskern.
De startkern is gedurende 2 weken. De kinderen maken kennis met symbolen zodat ze weten wat ze moeten doen tijdens een leesles. In deze 2 weken wordt er gekeken naar het niveau van elk kind. Vanaf kern 1 is het niveau waarin ze gaan werken voor elk kind aangepast.
Na elke kern krijgen de kinderen een diploma mee naar huis. Achter op het diploma staat het aantal gelezen woorden en de score die daarbij hoort. Zo bent u na elke kern ( 3 weken) op de hoogte hoe het lezen vordert bij uw kind.
In de startkern maken de kinderen kennis met opa. Zodra opa zijn vertelselpet opzet komen er fantastiche verhalen in zijn hoofd. Deze worden bij elke kern als startpunt voorgelezen dmv een prentenboek.
De kinderen leren bij elke kern letters.
Tevens worden deze letters ook als schrijfletter aangeboden.
start kern i m k s
kern 1      p aa r e v
kern 2      n t ee b oo


Rekenen
We werken met de methode Reken zeker. Daarin is voor groep 3 het belangrijkste  dat ze leren automatiseren van optel en aftelsommen t/m 20.

Voordat we starten met het werkschrift doen we altijd 15 minuten automatiseringsoefeningen. Daar hebben we 3 vormen voor; 
* We staan in de kring. Ik zeg een som en gooi de bal naar een leerling toe die het antwoord geeft. Iedereen moet al van te voren hebben nagedacht want de bal kan ook naar iedereen worden toe gegooid. 
* Op mijn tafel staat een mok met stokjes. Op elk stokje staat de naam van een kind. Ik noem een som en iedereen denkt na. Ik trek een stokje met naam en het kind noemt het antwoord op.
* Op hun wisbordje zetten ze het juiste antwoord neer en houden het omhoog zodat ik kan zien of ze goed hebben beantwoord.
Zo is elk kind betrokken bij het automatiseren van sommen. Het is afwisselend en kinderen vinden het erg leuk om te doen.