Groep 5 Lezen

Op deze pagina informatie over:
  • Begrijpend en Technisch Lezen
  • Ralfi-lezen
  • Leeskring

Begrijpend lezen en Technisch lezen

We volgen hier de methode Atlantis.

In groep 5b wordt veel aan leesmotivatie gedaan.
We lezen voor, praten en bespreken boeken, we doen aan boekpromotie en laten de kinderen ervaren dat lezen echt wel leuk is!
We hebben op school een mooie bibliotheek, waar de kinderen iedere week een boek mogen uitzoeken.
Ook mogen kinderen een leesboek van thuis meenemen.

Leeskring
  • Lees een boek.
  • Bereid een stukje voor dat goed bij het boek past (bijvoorbeeld een grappig stukje bij een grappig boek, een spannend stukje bij een spannend boek).
  • Zoek wat informatie over de schrijver/schrijfster.
  • Zoek wat informatie over de illustrator/illustratrice.
  • Maak een heel korte samenvatting over het boek. Vertel vooral wat belangrijk is om het stukje dat je gaat voorlezen te begrijpen.
  • Maak drie tot vijf vragen. Zorg ook voor een paar vragen waar een mening in voorkomt. Bijvoorbeeld: Wat zou jij doen als...?
  • De hele leeskring mag niet langer duren dan 15 minuten.
  • Het voorlezen mag niet langer duren dan 5 minuten.
  • Geef je mening over het boek.
  • Vraag om vragen, tips en tops.
Ralfi lezen

Om nog beter technisch te leren lezen, bieden we Ralfi-lezen aan op school. De leerlingen die moeite hebben met lezen, krijgen een tekst waarmee ze oefenen.
Meester Reno zal het Ralfi-lezen begeleiden.

Grappige prentenboeken voor eigenwijze kinderen - CooleSuggesties